Nothing like this

Idag fick jag äntligen sovmorgon igen, sov till ungefär halv tolv, härligt! Vaknade inte av att jag svettades heller vilket är underbart. Gjorde min havregrnsgröt och sedan kom Jakob på besök med två nyheter, en dålig och en bra. Den dåliga var att han blivit rånad på 30 dollar av en galen svart man som hade blivit arg på sin otrogna flickvän eller vad det nu var. Jakob klarade sig oskadd och som tur är var det bara 30 dollar han blev av med, men att något sånt händer mitt på blanka dagen på Broadwaygatan är inte direkt vanligt. Snubben hade inget vapen utan hotade visst bara med sina knytnävar. Jakob hade stannat kvar och pratat med snubben till och med, han hade verkliga problem tydligen. Det kunde ju gått mycket värre, men nu är vi glada att det inte blev så! Puh. De goda nyheterna var att han också bor i Chippendale nu - han har fixat ett rum på Myrtle Street bara några minuters promenad härifrån. Han får betala 190 dollar/veckan (vi betalar 160 dollar/v, per person..) men då har han ju ett alldeles eget rum och det finns internet, osv. Skönt att det är löst iaf!

Han kom iallafall hit vid tolv-ett nån gång och sökte lite jobb. Fredrika jobbade så efter det gick jag ut på en liten promenad för mig själv. Strollade ner till Darling Harbour, kollade in koreanska kvinnor som slog på trummor - det var något Korea-event för att få folk att åka dit... får se hur bra de lyckas med senaste tidens konflikter. :P
Det var iallafall lite coolt att se dem spela på rytmiskt på trummor, helt i samklang (eller vad man nu säger). Gick vidare mot gamla båtar nere vid hamnen, främst från WW2 men det finns även en kopia av Kapten Cook's Endaveour där nere. Det var mulet och åska i luften så jag begav mig hemåt, men innan jag kom hem stannade jag på Paddy's Market, en GIGANTISK (gigantisk) marknad med mycket kläder á la Augustifestens marknader, men framför allt fina stånd med handgjorda smycken och andra fina småsaker - för att inte tala om frukt- och grönsaksmarknaden... Heeeerreguuud säger jag bara! Enorma stånd med små kineser som ropar ut priser (samt en västasian/arab i ett hörn som bokstavligen talat skrek att hans ställe var bäst och hade de bästa priserna etc etc.). Är synd att jag inte hade med mig en kamera - ska ta med mig en nästa vecka - men alltså, jag tänker aldrig mer handla frukt och grönt nån annanstans. Här snackar vi stort och mycket, allt möjligt ni kan tänka er fanns hur billigt som helst: jag köpte tre tomater, en banan, två aprikoser, ett stort äpple och en stor påse sallad för 2 dollar och 55 cent, i stora drag ungefär 20 kronor. Det är billigt om man jämför med hemma där det hade gått på minst 35-40 kronor (Icamänniskan Johanna jämför priser hejvilt). Det blir minst sagt fler besök där när jag ska göra sallad eller vill ha frukt :)

Nu får vi se vad vi gör ikväll - Maja hade tänkt filmkväll at her place men hon fick andra planer, vi vill inte gå ut på krogen men något borde vi hitta på. Vi får se vad Sydney har att erbjuda ikväll :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0