And so I have a job

Herregud! Vet inte vart jag ska börja. Kanske säga sorry för att jag inte har uppdaterat här på några dagar, for starters.

Sedan jag uppdaterade sist så har vi gått, gått och återigen gått. Vi bor mitt i Sydneys CBD (Central Business District) och har nära till allt, via stora gatan George Street och även Pitt Street. Hyde Park är bara några minuters promenad härifrån och man tar sig till Operahuset och Harbour Bridge-omådet (Circular Quey) på en halvtimme. Så vi har gått väldigt mycket! Lite bilder från området tagna idag;

   


I måndags fick vi komma på möte på Work n Holidays kontor på George Street. De är sjukt snälla och hjälper till med allt! Först var det en allmän introduktion till Australien och hur allt fungerar och vad vi får av dem (vi köpte ett paket för 3800). De fixade bankkonto, SIM-kort, jobbcoaching och allt möjligt redan första dagen - infon vi fick var hur bra som helst och de hade verkligen svar på alla våra frågor. Dessutom har vi egen postlåda hos dem och vi får mail så fort vi får någonting. Så om det var värt att köpa det paketet - JA!

Måndagen spenderades alltså till att gå på möten på Work n Holidays office. Vi fick mycket info av en herre vid namn Patrick som verkligen boostade vårt confidence att få jobb i den här staden. På kvällen sökte jag kanske 10 jobb via Seek.com.au som verkligen har MASSVIS med annonser. Morgonen därpå hade jag fått ett mail från The Castlereagh Club som ligger precis bredvid Pitt Street och George Street, och fick komma på intervju redan igår (onsdag). Chefen är underbart snäll och verkade tycka om mig. Det enda var att jag behövde ha ett RSA - Responsible Service of Alcohol - som de introducerat i Australien för alla som vill jobba som bartenders/servera alkohol. Gick direkt och bokade in mig på en kurs på eftermiddagen/kvällen som kostade 75 dollar (ungefär 550 kronor) och efter den kursen, som var lite som "Don't drink and drive" fast för bartenders, så gjorde vi ett prov - scorade 100% på det, haha.

Chefen mailade och sa att han ville att jag skulle komma och jobba redan idag, så idag har jag alltså jobbat från klockan 12. De tre första timmarna var som ett "test", men jag tror jag klarade det eftersom chefen hade satt upp tider på mig direkt. :) Så nu har jag alltså ett jobb!! Kommer att få jobba ungefär 25-30 timmar i veckan vilket ger mig runt 8000 kronor i månaden, och det är definitivt tillräckligt för mig. Jobbet är så himla roligt också: Castereagh club är som en klubb för businessmän/pensionärer som träffas och dricker och äter gott. Och SOM de dricker! Fem, sex halvliters öl per snubbe - mitt på dagen. Galet. Fick inte stå så mycket i baren idag men aussien Luke som också är ny men erfaren bartender lärde mig hur man häller upp öl och pratade om de olika sorters vin och "spirits" som finns. Alla andra som jobbar där verkar vara supersköna människor och jag ser fram emot att få jobba där.




Har inga ord för hur glad jag är för det här jobbet - det är som att en högre makt gett mig tur i en vecka. Boende och jobb i Sydney fixat på en vecka är det inte så många som lyckas med på så kort tid. Men jag har det nu och jäklar, vad jag ska sköta mig på det här jobbet och vara så awesome som jag bara kan vara! Är så glad! :)
Ikväll söker Fredrika vidare för att hitta jobb - brukar dock vara vanligt att det tar några veckor innan man får napp - och snart ska vi lägga oss igen. Har kommit in i en vana att lägga mig tidigt numera, vilket är bra i och för sig.

Ni kanske har en massa frågor om allt här nere, kanske om ni funderar på att åka hit själva någon gång? Så ställ jättegärna frågor! Så ska jag försöka svara. Känner att jag har rätt bra kunskap om hur det funkar här nere redan nu.

Cheers, mates!

Kommentarer
Postat av: Sara

Är de svårt att förstå engelskan där nere el?

2010-11-11 @ 11:34:34
URL: http://lovingvintage.blogg.se/
Postat av: Mamma

Vad duktig du är gumman! Man fixar det mesta om man bara vill. Det märks att du trivs, och det är jättekul! Är människorna i Australien "bättre" alltså bussigare o så, än vi svenskar? Puss från mamma

2010-11-11 @ 22:32:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0