How Swedish of me

Medan ni alla sitter hemma och slår in paket och dricker glögg och förbannar er över den meterhöga snön med tiotals minusgrader, så står jag i ett kök i Sydney och steker köttbullar åt mina svenskar efter en dag på jobbet där det är kallare inne än ute. Idga var det för övrigt en snubbe som vann 1800 dollar (typ 12 000 kr) på en pokermaskin och gav mig en dricks på 50 dollar. Vi delar dock på alla dricks vi får så min beskärda del blev 16 dollar, inget jag klagar över! Har faktiskt införskaffat en "tip-jar" där jag lägger mina dricks varje dag. Började förra veckan och den börjar redan bli fylld till en fjärdedel. Förhoppningsvis har jag runt 100 dollar där i februari! Brukar snitta på 2-3 dollar om dagen så det är väl inte ett helt ouppnåeligt mål? :)

Köttbullar var det ja. De har inte direkt blandfärs här nere så jag köpte mängder med minced beef och minced pork och blandade ihop. Ska inte gå in på detaljer men experimentade lite med kryddor och sådär tills den svenska köttbullesmaken var uppnådd! Såhär i efterhand hade kanske mer lök faktiskt (!!) varit bra att ha i, men men! Maja önskar mer köttbullar när hon kommit hem från Melbourne så det blir nog en sats till snart. Gott som fan var det faktiskt om jag ska vara helt ärlig...


Visst, köttbullarna ser brända ut och de blir godare när man gör dem i ugn, men de var inte så brända, och vår ugn luktar piss och vi tänker fan inte göra rent den också haha...

Hemlagad mat är definitivt en sak jag saknar sååå mycket. Mammas gratäng... pappas kyckling... Åsas allt-hon-gör-är-asgott... Herregud, jag vill importera farmors julskinka!! Och mormors julköttbullar!

Veckan i Sydney har gått fort, imorgon är det torsdag och jag ska faktiskt vara ensam i baren en timme, känns ju som ett väldigt stort steg att de låter mig vara boss där, om ändå för en liten stund haha. PÅ kvällen ska faktiskt jag och min kollega Luke åka iväg till norra Sydney och åka skridskor! Har tänkt att jag måste se hur en isrink här ser ut innan jag drar hem. Luke sa att han är kung på skridskor, jag är tveksam...

I övrigt kommer pappa hit på måndag om snön inte stoppar ännu mer flyg. Han ska visst flyga Airbus A380 med Qantas - lite sådär småskraj blir man ju, även om man vet att det inte kommer hända något. Jobbar bara kvällen då pappa kommit, sedan är jag faktiskt ledig ändå från den 28 december tills att jag och pappa kommer hem från resan till Melbourne andra helgen i januari. Blir ju aningens fattigare när jag inte jobbar men ändå betalar en veckas hyra på rummet här. But like anything else, det löser sig.

Känns för övrigt inte ALLS som 23 december.

Puss från Aussieland

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0