Att ranka

Det enda jag har gjort ikväll är att fundera. Fundera på min höst 2011. Vad jag ska gå, och därmed vilken ranking jag ska göra när jag söker in på universitetet om cirkus en månad.

1. Arkitekt. Det fattas 0,2 sjuka jäkla poäng mellan mig och arkitektutbildningen (jag = 21,8; KTH krävde HT 2010 22,0). Etta i vilket fall. It's what I want.

2. Här har vi problem. Valet står just nu mellan medieteknik - det jag trodde var det enda för mig efter arkitekt - eller samhällsbyggnad, som i sin tur är mer som arkitektur och som kan ge mig i princip samma jobb - iallafall samma arbetsplats.

KTH om civilingenjör i medieteknik:
Vår värld, våra jobb och vår fritid domineras allt mer av medier, information, kommunikation och interaktion som baseras på ny informationsteknik. Nya informationsprodukter, medier, underhållning och affärsmöjligheter utvecklas i allt snabbare takt. Denna utveckling kräver civilingenjörer, som förutom kunskaper inom den senaste tekniken också har insikter om informationsinnehållet i medierna och dess gestaltning, ekonomi och affärsutveckling samt marknadsföring och medieanvändning. En sådan bred kompetens där teknik och naturvetenskap kompletteras med icke-tekniska ämnen får du på KTH:s medieteknikutbildning.


KTH om civilingenjör i samhällsbyggnad:
Civilingejörsutbildningen i Samhällsbyggnad ger dig en bred kunskapsbas inom samhällsbyggnadsteknik, samhällsekonomi och juridik. Därefter ger den dig en betydlig fördjupning inom ett specifikt samhällsbyggnadsområde, t.ex. huskonstruktion, naturresursteknik, stads- och trafikplanering, bygg- och fastighetsekonomi etc. Jordens befolkning ökar, befintliga städer växer, helt nya städer måste skapas, olika typer av transporter ökar och med det trafikproblemen, nya och bättre metoder behöver utvecklas för att konstruera och bygga t.ex. hus och anläggningar… Listan kan göras ännu längre men om du är intresserad av dessa frågor: hur vårt nuvarande samhälle är planerat, byggt och förvaltat och hur vårt framtida samhälle skall planeras, byggas och förvaltas så är samhällsbyggnadsprogrammet något för dig.


Ber inte att ni ska välja åt mig men bara att ni ska säga vad som låter mest intressant - och mest som mig! - för att jag ska få lite friska idéer till huvudet som just nu är lite utav ett kaos. Tack. Nu ska jag sova sött.

Kommentarer
Postat av: Sandy

Samhällsbyggnad verkar helt klart vara lite mer åt arkitekthållet men det känns som att det är väldigt brett, och eftersom att det inte bara har med byggnader att göra utan mer om hur hela samhället är uppbyggt så känns det lite tråkigare... Tycker medieteknik låter mycket mer intressant, och mycket mer som du! :)

2011-02-10 @ 14:02:39
URL: http://onlyfortherecord.blogg.se/
Postat av: Åza

Tänk efter vad du helst vill bli. Arkitekt eller media.(eller kanske läkare med Hugh?) Ta det som magkänslan säger åt dej. Det brukar bli bäst så.

2011-02-10 @ 19:15:15
URL: http://z-magi.blogspot.se
Postat av: Sara

Moa tipsade mig om ett program på tv4 play som heter "Felix stör en ingengör". I första avsnittet åker han till LA där han träffar en kille som har gått Medieteknik på Liu och som nu jobbar med specialeffekter i filmer. Var väldigt intressant att se. Man blev verkligen ännu mer taggad att börja den linjen! Du borde kolla på de!

2011-02-27 @ 21:12:10
URL: http://lovingvintage.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0