Long or short black, skimmed milk? No, flat white?

Det finns en jäkla massa olika sätt att göra kaffe på. Idag gjorde jag misstaget att låta en gubbe beställa kaffe trots att vi hade stängt 2 minuter tidigare, för att vara snäll sådär. Det började med 2 cappucino, fine, det fixar jag. Sen var det long black, short black, flat white och en cappucino med skimmed milk. And not too much froth, thanks. Okej? För någon som varit i bistron inte alltför länge är detta en aningens svår utmaning då jag bara fått göra té, cappucino och flat white förut. "De brukar aldrig fråga efter något annat". Alriiight.
Stressig lunch - bara jag och kocken som servar ungefär 20 personer samtidigt - och sedan skulle alla borden torkas av, alla knivar, gafflar och annat bli torkat, skulle duka borden inför kvällen, och så vidare... GALET. Jag fick verkligen vatten över huvudet men klarade det ganska bra. Kvällen gick väl sisodär; här är det rena rama big dealen om man gör ett litet misstag (nu menar jag faktiskt litet). Hemma i Sverige är vi verkligen snälla mot varandra och är förstående om man jämför med här. Det var som någon sa till mig, det är lätt att få jobb men det är minst lika lätt att bli av med det. Nu snackar jag inte om att jag var på vippen att bli sparkad här, men man får verkligen arga blickar när man gör något fel, om det så är det minsta lilla. I och för sig hade de verkligen förståelse med att jag gjorde bort mig efter en vecka med pokermaskinerna och gjorde så att en vinst på 100 dollar delades ut två gånger. Men fasen vad jag verkligen hellre står i baren än i bistron.

Gick till Medicare på lunchen, vet inte riktigt hur det fungerar men fyllde i ett papper och visade visum plus pass och körkort. Tjej med centimeterlånga naglar knappade in saker på en dator och nu är ett Medicare-kort påväg till mig inom tre veckor. Fint! Vet dock inte riktigt hur det gynnar mig - tror att man får tillbaka pengar om man varit hos doktorn och betalat den hiskeligt höga avgiften på 80-90 dollar för ett besök, om man har ett Medicare-kort. Either way är det bra att ha har jag hört så nu är det gjort.

Utslagen jag fick av Amoxicillinet är i princip borta och i helgen blir det verkligen sol och bad. Jag är faktiskt inte så brun som ni kanske tror att man borde vara efter nästan tre månader i den här delen av världen. Men som jag skrev igår så är det ett val mellan halvblek och skyddad eller solbränd och oskyddad, lite tråkigt men så är det. Skulle nog bli mer bränd om jag var i till exempel Grekland. Fast jag lär nog vara brun nog när jag kommer hem i maj efter en månad uppe i Queensland (återigen, INTE där översvämningarna är).

Nu ska jag kolla om min kära mor har sett att jag skrivit till henne på Facebook för att min mobil är utan pengar och jag inte kan svara. Ser du det, mamma? Jag fyller på imorgon, vi kan Skypea då.

Puss!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0