Och världen blir aldrig densamma

Jag är så lycklig just nu. Även om mina fina vänner befinner sig på andra sidan jorden och jag skulle ge allt för att få komma hem och krama om er och dricka glögg med tända ljus i en mysig soffa och gå till Gu va' Gott och käka en pizza med gänget en lördagskväll, så sitter jag här i min kineslägenhet i Sydney och bara älskar livet.

Igår var det så julafton. Jag vaknade tidigt och gick upp för jobb mellan 11 och 15, det var supermysigt att säga "god jul" till förvirrade australiensare för att sedan förklara att vi firar jul på julafton och höra dem ge sig på ett försök att greeta mig på svenska. Vissa kunder är bara för härliga alltså haha. Det var en lugn dag och efter passet åt jag ris med beef curry - starkt som attan, sköljde ner det med lite must jag hade tagit med mig. Luke fick mina överblivna biffar jag lagade häromdagen, det uppskattades. Jag sa god jul till honom och Duncan (världens härligaste skotte med tomteskägg) innan jag gick hem, la mig i parken och solade. Läste klart min bok, ringde en morgontrött farmor, mötte Jakob. Sedan var det bara att klä upp sig relativt mycket och bege sig mot svenska kyrkan som hade jultallrik för 25 dollar. Inte jättevärt pengarna om man ser till maten haha, men vi fick se Kalle Anka från 2002 - med Arne! - och känna oss lite som hemma. En tur till katedralen och deras fantastiska julspel blev det innan vi gick till World Square och köpte renhorn för 2,50 dollar (se bilder nedan). Jag och jakob gick på midnattsmässan i katedralen - en riktigt surrealistisk upplevelse må jag säga... rökelse och unga pojkar som sjunger på latin och massa asiater som tackar Gud. Prästen nämnde dock att Kina är det land där kristendomen sprider sig snabbast och om några hundra år kanske Kina har världens största kristna population. Sjukt...? Jag blev kissnödig och gick från kyrkan vid kvart i ett, åkte gratis buss hem från Town Hall. Skype med mamma, mormor & morfar och mina kusiner och min moster uppe i Stockholm blev det också. Sedan la jag mig väldigt trött i sängen och somnade fort! Fin julafton, om än väldigt annorlunda....

Har precis sett Braveheart - mycket bra film! Fattar inte att jag inte sett den förut - och ätit smörpopcorn, efter att ha varit på Bondi Beach idag, Christmas Day. Och nej, vi var verkligen inte de enda som tänkte tanken att åka till stranden en fin solig dag, även om det är just juldagen. Det var väl vi och uppskattningsvis 35 000 människor som njöt av solen på Bondi idag. Livvakterna hade mycket att göra och det var inte det enklaste att åka hem med bussen. Men sola, bada, äta glass och ägna sig åt andra Sydney-relaterade saker kommer jag ju sällan att göra igen på julen.








Det var det julinlägget! Imorgon är det Boxing Day här nere med sjukt mycket rea, får se om jag orkar unna mig något (igen haha). Tar nog en promenad till Alexandria (stadsdelen) om det är väder för det. Nu känns sängen som ett väldigt bra ställe att vara på. Puss och kram och GOD JUL!

Kommentarer
Postat av: Gustav

2010-12-25 @ 17:47:20
Postat av: Gustav

Härligt att se att du har det bra! God jul!

2010-12-25 @ 17:47:59
URL: http://poplight.zitiz.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0